zondag 18 april 2010

St Gallen

Gister ben ik naar St Gallen geweest :) Het werd hoog tijd dat ik de rest van Zwitserland ook een beetje ga ontdekken maar ik had daar tot nu toe nog niet zoveel tijd voor. Ik ben gister morgen met de trein (Punktlich 11:09) naar St Gallen gegaan. Hij doet er ongeveer 1:15 over en het zijn hele chille treinen dus dat was prima te doen.Eenmaal in St Gallen begon de zon lekker te schijnen en ben ik een beetje door het centrum gelopen. Ze hadden ook een markt met streek producten (daar zijn de zwitsers echt fan van heb ik het gevoel) Dus ik heb een lekker worstje gekocht voor de lunch. Ik ben toen lekker in een parkje gaan zitten en geluncht.

Lunche time

Over lunch gesproken dat gaat hier ook echt anders dan ik gewend ben. Lunch is hier echt een flinke maaltijd en meestal ook warm. Je kan in de stad overal take away maaltijden halen en je ziet iedereen rond half 1 met plastic bakjes lopen. Ze nemen daar ook echt de tijd voor en hebben een flinke middag pauze. Ik hou de hollande traditie graag in ere en ik neem meestal een boterhammetje mee :).

In bijna alle supermarkten word het brood zelf gebakken (en niet AFgebakken zoals in Ned.) en het brood word ook niet gesneden, dat mag je zelf doen. Wat wel lastig is, is dat het brood na 1,5 dag al oud is. Wat dat betreft is het brood van de Albert Heijn wel makkelijk aangezien dat na een week nog steeds niet oud is, maar wat voor enge dingen hebben ze dan met dat brood gedaan..

Oke dat was even een zijweg. Ik was dus in St Gallen en na de lunch ging ik naar het oude stad gedeelte waar DE kathedraal staat. De kathedraal is omgeven door een kloostergang en bevat een hele bijzondere bibliotheek. Dit alles staat ook op de UNESCO werelderfgoed lijst. Helaas mochten er geen fotos gemaakt worden maar zo ziet het er dus uit:

Stiftsbibliothek

Iedereen moest zachte slofjes aan doen om zo sloffend de bibliotheek in te lopen. Het was echt heel mooi om te zien en ik was erg onder de indruk van de mooie versieringen in de boeken. Het waren niet alleen bijbels maar ook handgeschreven bladmuziek, natuur encyclopedien met mooie illustraties en dagboeken.

Daarna heb ik ook de kathedraal bezocht en die was ook in dezelfde 'over the top-barok stijl' Het verbaasde me echt hoeveel versiering, verschillende kleuren, materialen je kwijt kan op een vierkante meter..

Kathedraal

Verder nog een opvallend ding: een openbare woonkamer. Ze hebben een deel van de stad rood gemaakt en grote meubels in het rood neergezet, zag er wel bizar uit.

Morgen is het Sechseläuten, een officiele Zwitserse feestdag om de lente in te luiden maar daar horen jullie de volgende keer meer over..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten